Corona krise og hvordan man kan hjælpe (uden at bruge penge)

Okay – det her er svært. Det kan nemt blive sådan et tigge-indlæg og sådan er det ikke ment. Jeg er langt fra den eneste, der er ramt af karantæneperioden og der er mange, der er ramt meget hårdere end mig.

Men derfor har jeg alligevel brug for at fortælle to ting:

1. Hvordan jeg er ramt

2. Hvordan man kan hjælpe en virksomhed som min uden at bruge penge

Alle svømmehaller er lukket. Der er også lige en kende for koldt til at tage til stranden. Ingen rejser mere. Så selvfølgelig er der heller ingen, der sidder der hjemme og tænker “Nu skal vi bruge noget svømmetøj” og derfor gik mit salg totalt i stå (ja, det gik faktisk i minus fordi folk, der skulle have været på rejse, begyndte at returnere deres badetøj, snorkelsæt m.m.). den dag karantænen blev annonceret.

Jeg er jo langt fra alene. Alle, der er i rejsebranchen, er ramt. Kan kun tænke på hvor forfærdeligt det må være at have et hotel lige nu. Og endnu værre – den stakkels strandsælger på Marokko eller i Thailand, der plejer at leve af turister. Der er næppe nogen hjælpepakke på vej til ham.

Hvad kan man gøre?

Jeg har fuld forståelse for, at du ikke lige nu har lyst til at købe badetøj. Derfor har jeg lavet en liste over måder, du kan hjælpe en forretning som min på. Det er ikke kun mig, der vil sætte pris på hjælp på disse måder. Det vil de fleste mindre virksomheder. Håber du kan finde fem minutter til at læse listen og du er ja … velkommen til at dele den 🙂

Listen er inspireret af en engelsk post, jeg så på de sociale medier – men nu kan jeg ikke finde den. Så har selv skruet den lidt sammen.

#1 Del en opdatering

Tag en af deres Facebook opdateringer og del den. Giver måske ikke penge i kassen nu, men det spreder virksomheden på de sociale medier (hvor folk bruger megen tid lige nu)

#2 Anmeld virksomheden

Har du handlet med virksomheden, så skriv en anmeldelse af den på Trustpilot, Facebook eller Google.

#3 Skriv en kommentar

Kommentarer varmer og de giver Facebooks / Instagrams algoritme et hint om, at du kan lide at interagere med virksomheden. Og dermed kommer deres opdateringer længere ud. Har du ikke tid til at “finde på noget”, så bare skriv “fedt” eller “godt gået” eller kommentér med en emoji.

#4 Anmeld et produkt, du har købt der

Har du købt et produkt ved virksomheden har du muligvis mulighed for at anmelde det. Produktanmeldelser er fantastiske. Så bruge 10 minutter på at skrive en god produktanmeldelse.

#5 Del et billede af produktet

Har du taget billeder af produktet i brug, så del det med forretningen. Smid det enten på deres Facebook-side eller send det til dem og skriv, de godt må bruge det. Jeg har f.eks. fået dette lækre billede af Camilla Natascha. Så lækkert at kunne dele noget, der ikke er produktbilleder eller ens egne børn 🙂

#6 Nævn dem på de sociale medier

Kræver selvfølgelig du fylder dit eget feed med “reklame”. Jeg kan måske godt forstå, at man ikke vil have ens Facebook side skal være en reklamesøjle, men synes muligheden skal med her på listen, da det er et sted, man kan støtte uden at køre dankortet.

#7 Lav et link til dem

Har du en hjemmeside, så kan du bare lave et helt almindeligt link til dem. Links hjælper hjemmesider med at komme højere op i søgemaskinen, så alle med en hjemmeside sætter pris på links. Uanset om det er din hjemmesider med billeder af norske stavkirker.

#8 Bliv hjemme

Jo mere vi bliver hjemme, jo hurtigere får vi stoppet den her pandemi og får gang i hjulene igen.

 

Ja – håber du kan overveje at bruge tid på det. Måske ikke på mig, men så på en anden webshop /selvstændig, du holder af.

Udgivet af

Anne Lønstrup

Det er mig, der har og driver Faktorfobi :-) Det er også mig, der skriver her på siden.

En tanke om “Corona krise og hvordan man kan hjælpe (uden at bruge penge)”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *